AI overalt: Google revolusjonerer søk med kunstig intelligens

Nylig annonserte Google drastiske endringer i hvordan søkeresultater presenteres. AI-genererte sammendrag er framtiden.

 AI-genererte svar kommer til å bli det første du ser etter å ha gjort et søk. 

Det vil si at de vanlige blå lenkene til diverse nettsteder nå havner mye lengre ned på resultatsiden. Kanskje så langt ned at du ikke ser dem i det hele tatt. Det er hvert fall noe mange nå frykter. Dette kommer til å påvirke hva vi ser når vi søker på nettet og vi må derfor tenke nytt om SEO og utforske nye verktøy for å bli synlige og skape trafikk til nettstedene våre.

Den nye AI-oversikten dukket  opp for amerikanske brukere i mai i år og skal lanseres i resten av verden i løpet av 2024. Nøyaktig når det dukker opp i Norge er så langt uvisst. Det er mange spørsmål vi ikke har svaret på ennå, men vi følger godt med på utviklingen og bygger våre egne verktøy for å kunne ha kontroll på samspillet mellom organiske og betalte resultater i fremtiden. Mer om det lenger ned. Men først, her er det vi vet så langt:

Hva er “AI Reviews”?

Google bruker sin egen Gemini AI-språkmodell til å generere svar i klartekst. Så hvis du stiller spørsmålet: «hvordan få perfekt skorpe på pizzaen» kommer du til å få et utfyllende svar som ser ut som det er skrevet av et menneske med god peiling på pizzabaking. Informasjonen Gemini trenger til å besvare disse spørsmålene blir hentet fra mange forskjellige kilder og slått sammen til ett svar. Det er altså dette svaret som dukker opp aller øverst på siden med de vanlige blå lenkene under dette.

Hvordan påvirker AI-oversikten søkeresultatene?

Google lover å lenke til kildene som blir brukt i AI-svaret slik at brukeren kan dobbelsjekke kilder og/eller grave videre dersom mer informasjon er ønskelig. Så da er det kanskje ingen katastrofe likevel? Så lenge vi stiller med godt og sannferdig innhold kan Google gi brukerne det svaret de leter etter. Men om brukeren stopper der og ikke klikker på en eneste lenke er det mange der ute som vil gå glipp av annonseinntekter. Dermed er det ikke så rart at mange ser denne funksjonene som en trussel. Google, på sin side, beroliger med å fortelle at  deres testing viser at brukerne faktisk klikker på enda flere lenker når de får presentert en AI-oversikt (https://blog.google/products/search/generative-ai-google-search-may-2024/).

Betalt søk

Google har nylig gjort om på hvordan annonser vises. Nå kan betalt søk dukke opp både over, under og i mellom organiske resultater. Dette gir helt nye muligheter til å jobbe samstemt med betalt og organisk. I Brist jobber vi nå med å skape et verktøy som kan følge med på de organiske resultatene der du allerede har topplasseringen slik at vi kan justere den betalte strategien deretter. Altså vil vi kunne fokusere på din total-inntekt på tvers av betalt og organisk.
Kontakt oss om du vil vite mer om dette.

Organisk søk og SEO

Også på det organiske jobber vi med helt nye verktøy i disse dager. SEO AI er et tillegg til din wordpress-side som automatiserer jobben med SEO. Dette er et verktøy som analyserer innholdet du har på siden, foreslår nye søkeord for deg og automatisk skriver og publiserer innhold rundt de valgte søkeordene. Du kan velge å skrive detaljerte prompts eller la AI´en jobbe kun basert på innholdet den har analysert. Dette gir helt nye muligheter til å både kartlegge long tail keywords og lage masse nytt innhold rundt disse. Nettopp long-tail keywords og naturlig språk blir viktig for både AI-resultater og den økende trenden innen stemmesøk. Dermed kan du forbedre din synlighet i Google dramatisk. Les mer om SEO AI her.

Veien videre

AI-oversikten er helt ny og vi vet dermed ikke nøyaktig hvordan den vil bli tatt i mot av brukerne. Men vi vet at den kommer. Dermed er vi nødt til å forholde oss til det og, ikke minst, tilpasse oss. Vår tilnærming i Brist er å holde oss oppdatert, utvikle egne verktøy og metoder og dele kunnskap med kundene våre via blogg og sosiale medier.

Lurer du på noe? Kontakt oss her!

 
Forrige
Forrige

Hvorfor mangler 40% av norske markedssjefer i ledergruppen?

Neste
Neste

Hvorfor er Google søk viktig?