Bli en Google Ads-mester: Slik optimaliserer du for best mulig resultat

Google Ads kan være et kraftig verktøy når det brukes riktig, men hvordan sikrer du at du får mest mulig ut av kampanjene dine? Her er noen praktiske tips som kan hjelpe deg med å finjustere strategien din for bedre avkastning, uten å øke kostnadene unødvendig. Og hvis du blir forvirret av forkortelser og uttrykk finner du en praktisk ordliste nederst i artikkelen.

Få oversikt over resultatene dine

Start med å analysere resultatene dine fra de siste 90 dagene. Det gir deg innsikt i hva som fungerer, hva som kan forbedres, og hva som kanskje ikke leverer som forventet.

Vinnende kampanjer

Identifiser kampanjene som gir deg best resultater til en akseptabel kostnad. For disse kampanjene kan det være verdt å:

  • Øke budsjettet: Ved å investere mer i kampanjer som allerede presterer godt, kan du maksimere avkastningen din.

  • Heve CPC-budene: Bedre posisjon kan gi deg flere konverteringer, men pass på at du holder øye med lønnsomheten.

  • Øk CPA-kravet: Ved å øke CPA-kravet, vil du gi Google mer spillerom til å vise annonsene dine oftere og i bedre posisjoner. Også her er det viktig å følge med på lønnsomheten.

  • Senk ROAS-kravet: Samme strategi som å øke CPA-kravet. Ved å senke ROAS-målet vil du forenkle jobben til Google og du vil få bedre synlighet på Google og mer trafikk inn til nettsiden din. Når man justerer er det viktig å holde et godt øye med lønnsomheten. 

Kampanjer som trenger forbedring

For kampanjer som ikke leverer de resultatene du ønsker, vurder å:

  • Øk ROAS-målet: Prøv å få mer ut av hver krone ved å øke avkastningen på annonsekostnadene ved å øke ROAS-målet.

  • Redusere CPA-målet: Fokuser på å senke kostnadene per konvertering.

  • Senke CPC-budene: Hvis kampanjen ikke gir god nok avkastning, kan du forsøke å redusere budene på de søkeordene som ikke leverer til mål. 

    • Har man manuelle bud, senk budene med x% (oftest kalkulert basert på hvor langt unna du er målet for angitt kampanje), bruker man budstrategien “makimser antall klikk”, senker du CPC-taket som er satt (har du ikke et CPC-tak, anbefaler vi å sette et tak så du ikke ender opp med å betale for mye per klikk). 

    • Ved å senke budene, senker du posisjonen din på Google og man ender opp med å betale mindre per klikk. Betaler man mindre per klikk og konverteringsraten og snittverdien per salg er stabil, vil ROAS øke. 

Om man jobber med leads, trenger kun konverteringsraten å være stabil for å senke CPA (om man senker klikkprisene).

Midt-på-treet-kampanjer

Noen kampanjer kan prestere greit, men har potensial til å bli bedre. For disse kampanjene kan du prøve å:

  • Legge til negative søkeord: Dette hjelper deg med å unngå irrelevante klikk, og dermed øke effektiviteten.

  • Juster CPA-målene: Små justeringer her kan gjøre en stor forskjell i kampanjens ytelse.

  • Senke CPC-budene litt: En liten reduksjon i budene kan bidra til bedre kostnadseffektivitet uten å redusere trafikken for mye.

Sammenlign med tidligere perioder

Ikke glem å sammenligne resultatene dine med samme periode i fjor. Dette kan gi deg verdifulle innsikter:

  • Sesongmessige trender: Har du glemt å ta hensyn til sesongvariasjoner?

  • Langsiktige forbedringer eller nedganger: Hvordan har kampanjene dine utviklet seg over tid?

  • Utnytt muligheter: Var det noe du gikk glipp av i fjor som du kan dra nytte av i år?

Kontinuerlig optimalisering

Optimalisering av Google Ads er ikke en engangsprosess. Det som fungerer i dag, kan trenge justeringer i morgen. Derfor er det viktig å kontinuerlig evaluere og justere kampanjene dine. Start med strategiene nevnt her, så er du godt på vei mot bedre resultater.

Og husk, hos Brist er vi her for å hjelpe deg med å få mest mulig ut av Google Ads-kampanjene dine. Hvis du trenger eksperthjelp kan du kontakte oss her.

Vanlige begreper

Her er en rask forklaring på noen av begrepene som er nevnt:

  • CPC (Cost per Click): Hvor mye du betaler for hvert klikk på annonsen din.

  • CPA (Cost per Acquisition): Gjennomsnittlig kostnad for å konvertere en besøkende til en kunde.

  • ROAS (Return on Ad Spend): Inntekter generert for hver krone brukt på annonsering.

  • Negative søkeord: Søkeord du ekskluderer fra kampanjen din for å unngå irrelevante klikk.

Lykke til med annonseringen!


 
Forrige
Forrige

Boost salget i høytiden!

Neste
Neste

Hvorfor mangler 40% av norske markedssjefer i ledergruppen?